۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۶
کد خبر: 986101

امام رضا(ع)؛ پیشوایی برای همه عصرها و نسل‌ها

دکتر امیر سلمانی رحیمی، پژوهشگر حوزه فرهنگ و سیره رضوی

پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) با شعار عدالت برای همه، ظلم به هیچ کس امروز برگزار می‌شود. اصلی‌ترین و مهم‌ترین پیام کنگره جهانی حضرت رضا(ع) این است که ثامن‌الحجج(ع)، حجت خدا برای همه عصرها و تمام نسل‌ها هستند.

امام رضا(ع)؛ پیشوایی برای همه عصرها و نسل‌ها

امام رضا(ع)؛ پیشوایی برای همه عصرها و نسل‌ها

این کنگره در تلاش است که با توجه دادن اهل قلم و فرزانگان به آموزه‌های رضوی چه آن بخشی که بعنوان سخنان و احادیث گران مایه ثامن الحجج(ع) به دست ما رسیده چه سیره رفتاری و ادب ایشان مشاهده و گزارش شده است، پاسخی برای پرسش‌های فراوان و مرهمی بر جراحت های بشر امروز داشته باشد.

در بحث عدالت فرهنگی در آموزه‌های تمدنی امام رضا(ع) به ستمی که از نظر فرهنگی در حوزه تولید فرهنگ و چه در انتقال به مخاطبان فرهنگ، شاهد هستیم. در این راه از حدیث امام رضا(ع) بهره گرفته‌ایم که اگر مردم زیبایی‌های سخنان ما را بشناسند، بی‌شک از ما پیروی می‌کنند.

از منظر امام رضا(ع) آن فرهنگی عادلانه است که در اختیار همه مردم قرار بگیرد و از این جهت آموزه‌های حضرت رضا(ع) اختصاص به مسلمانان و شیعیان ندارد.

بخش مهمتر اینکه وقتی حضرت(ع) می‌فرماید علوم ما را فرا بگیرد، علوم اهل بیت(ع) بسیار است و ثامن الحجج(ع) به چه علمی تاکید داشتند؟ با عنایت به دیگر سخنان آن حضرت و آن چیزی که نیاز بشر بعنوان موجودی که در کره خاکی زنده می‌کند و باید با رویکرد بندگی خدا باید زندگی کند؛ به دو بخش توحید که مشترک تمام ادیان توحیدی است و رهبری جامعه اسلامی و بشری که باید به عهده شخصی برگزیده از جانب خدای متعال باشد، اشاره کنیم. محاسن کلام حضرت(ع) در توحید و در معرفی امام و پیشوای جامعه خلاصه می‌شود و امیدوار هستیم بتوانیم با آموزه‌های دینی و سایر مطالب ارزشمندی که پژوهشگران استخراج کرده‌اند، شاهد زندگی پاکیزه‌تر و عاری از خشونت با رعایت مصالح یکدیگر و حفظ محیط زیست داشته باشیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.